¿Què és Visionary

Visionary és una eina de suport al optometrista en la clínica de Teràpia Visual.

Usa models contrastats d'intervenció basats en l'Aprenentatge Perceptiu i els transforma en un joc. L'Aprenentatge Perceptiu és una modalitat d'aprenentatge que ocorre a escala neural i que es troba a la base de les habilitats visuals i processos cognitius que utilitzem en el dia a dia.

La literatura científica avala aquesta solució, perquè millora tant el compliment de la teràpia com el nivell d'atenció, a través de la motivació del pacient.

Els jocs de Visionary estan basats en els treballs d'aprenentatge perceptiu que demostren que la repetició de tasques de discriminació de l'orientació d'una reixeta de freqüències a diferents nivells de contrast (pegat Gabor), només visible per l'ull que es desitja entrenar, millora la corba de sensibilitat al contrast en aquest ull i, amb això, la seva agudesa visual.

Aquests jocs es basen en els estudis científics que demostren que la cerca d'objectes ocults a l'ull director però en camp binocular contribueix a reduir la grandària i intensitat de l'escotoma de supressió, re-equilibrant la visió binocular.

Cada vegada que el pacient inicia sessió en Visionary, el sistema descarrega de la base de dades remota la llista d'activitats prescrita pel responsable de la teràpia.

Cada activitat s'inicia recordant al pacient quina ha de ser la distància de treball (distància al monitor) i, en el cas d'utilitzar ulleres anaglifo, sobre quin ull ha d'estar cada filtre (per a evitar confusions).

Les activitats (jocs) consisteixen des del punt de vista clínic en una sèrie successiva de reptes visuals, que es mostren binocularmente, de manera que cada ull del pacient percebi una imatge diferent, a la que ha de donar una resposta.

El sistema registra si la resposta és correcta des del punt de vista clínic (estem per sota del llindar perceptiu) o si és incorrecta (estem per sobre del llindar perceptiu).

Aquestes respostes permeten recalcular repetidament el llindar de la variable clínica. Amb el nou llindar, es calculen les imatges binoculars que es mostren en el següent repte.

Per a millorar la motivació i l'atenció, aquesta tasca repetitiva s'embolica en una mecànica de joc, de manera que hi haurà altres variables no clíniques que evolucionaran en paral·lel, reflectint l'atenció que el pacient presta a la teràpia.

L'objectiu és que el pacient evolucioni en el joc de forma positiva si dona atenció i compleix la pauta(les dues coses que li demanem!) independentment de si millora o no el seu problema visual.